3 x trends van Niko in samenwerking met An Bogaerts voor wonen in de toekomst

De wereld blijft veranderen en ook de manier waarop wij wonen is geen uitzondering. Wil je een glimp opvangen van de woning van morgen? In samenwerking met lifestyle journalist en auteur An Bogaerts organiseerde Niko in het kader van #WeCareForYourPlan de webinar 'Wonen in de toekomst'. Kom te weten welke drie grote (r)evoluties we kunnen zien en hoe je die nu al met smart home oplossingen kan integreren in je interieur.

Bekijk hier de webinar ‘Wonen in de toekomst’ met An Bogaerts en Niko experte Isabelle Van Overloop.

1. Wellbeing revolutie

Gezondheid is erg nauw verbonden met hoe we wonen. De gezonde woning van de toekomst spitst zich dan ook toe op zowel fysieke als mentale gezondheid. Als het gaat over fysieke gezondheid speelt gezonde lucht binnenshuis een cruciale rol:

“Zonder ventilatie hebben dagelijkse activiteiten in de woning zoals koken, slapen, douchen of ademen een enorme impact op het vochtgehalte en het CO2-niveau in je woonruimte. Mensen zijn zich hier echter niet altijd even bewust van”, zegt An Bogaerts.

Dankzij de koppeling tussen Niko’s smart home systeem, Niko Home Control, en de Renson Healthbox 3.0 of andere slimme oplossingen voor ventilatie, komt daar verandering in. De Healthbox 3.0 ventilatie-unit houdt je via Niko Home Control voortdurend op de hoogte van de luchtkwaliteit en het ventilatieniveau in je woning, alsook wordt je ventilatie steeds aangepast aan jouw behoeften.

Ook zonlicht en het juiste licht is essentieel voor een algemeen welbevinden. Het is belangrijk om je verlichting in huis af te stemmen op de activiteit die je doet. Zo kan je bijvoorbeeld met de Digital black meerdere functies of sferen bundelen op één scherm en dus met één simpele druk op de knop de juiste sfeer oproepen in je woning.

“Niko Home Control is een eenvoudig te gebruiken oplossing die vooral voor gemoedsrust zorgt bij gebruikers. En dat zit vaak in de kleine dingen. Denk aan een alles-uitknop wanneer je de woning verlaat. Of stel in dat de bel niet meer gaat wanneer de kinderen slapen, maar dat de oproep wel binnenkomt via je smartphone,” vertelt Isabelle Van Overloop.

2. Groene revolutie

De grootste revolutie die ons de komende jaren en decennia zal bezighouden volgens An Bogaerts is de groene revolutie. Geen enkele actie zal nog ondernomen worden zonder in vraag te stellen welke impact deze heeft op het milieu.

Ons energieverbruik speelt een cruciale rol in die groene revolutie. Meten is weten! Als we niet weten hoeveel we verbruiken, weten we ook niet hoe we kunnen besparen. De eerste stap naar efficiënt energiebeheer is weten hoeveel elektriciteit je opwekt of verbruikt. De Niko Home Control starterskit energie is een eenvoudig te installeren pakket dat je een gedetailleerd beeld geeft van je elektriciteits- en gasverbruik, maar ook van de energieproductie van je zonnepanelen en je verbruik van die zonne-energie.

Dankzij de solar mode van Niko Home Control zal je automatisch meer gebruik kunnen maken van je zelfgeproduceerde zonne-energie via de slimme stekkers. Of ga nog een stap verder met Niko Home Control en maak je hele woning slim, van je verlichting tot je voordeur!

3. Digitale revolutie

An voorspelt dat er ons in de toekomst ook nog gigantische digitale revoluties te wachten staan. Zo zie je dat we meer en meer gewoon worden aan onze smartphone en we verwachten dat we ook met onze smartphone ons huis kunnen bedienen. We zien dat er van buitenaf veel wordt gestuurd, en er worden ook samenwerkingen tussen verschillende bedrijven opgezet om het digitaliseringsproces te versnellen en te optimaliseren.

Ook Niko zet in op samenwerkingen om slimme systemen van partners naadloos te koppelen aan Niko Home Control. Denk bijvoorbeeld aan het openen en sluiten van je dak- of schuifraam van Velux, je muziekinstallatie van Sonos bedienen, je warmtepomp van Vaillant aansturen, de energieproductie van je zonnepanelen beheren met SMA, de luchtkwaliteit in huis beheren met Renson of Duco en het volledig handsfree bedienen van je slimme woning met je spraakbesturingssysteem Google Assistant en Amazon Alexa. Dankzij Niko Home Control doe je dat met het grootste gemak.

An werpt ook de tendens van virtuele huizen en meubels op. Dat is een huis waar je alleen in kunt rondlopen via virtual reality of op je computer op een virtueel platform. Het virtuele interieur ziet er veel kleurrijker uit. Dit gaat een enorme impact hebben op de populariteit van fellere kleuren in de interieursector.

Tot slot geeft An Bogaerts ook mee dat die digitale revolutie ook een tegenreactie met zich kan meebrengen. Zo gaan er ook mensen zich verzetten tegen die digitalisering in huis. Ook Niko buigt zich over het dilemma fysiek versus digitaal. De fysieke wereld verandert dus alsmaar meer in een digitale wereld, maar wat betekent dat voor de schakelaar?

“Digitaal wordt steeds belangrijker, maar tegelijkertijd merken we het belang van een fysieke schakelaar. Dat verdwijnt niet. Wij (Niko) hechten dan ook veel belang aan tactiliteit bij de ontwikkeling van onze producten: het juiste klikgevoel, het juiste geluid en de juiste drukweerstand,” sluit Niko experte Isabelle Van Overloop af.

Voor productaanvragen, prijzen en meer informatie, contacteer [email protected] of [email protected]

www.niko.eu

Marie Parmentier

PR Coordinator, Niko

Persberichten in je mailbox

Over Niko

Niko ontwerpt elektr(on)ische oplossingen die gebouwen beter laten werken voor iedereen die erin leeft en werkt. Door minder energie te verbruiken, lichtcomfort en veiligheid te verhogen en door alle toepassingen naadloos te laten samenwerken. Gebouwen met Niko zijn efficiënter, laten zich controleren vanop afstand en interageren binnen grotere ecosystemen. Niko is een Belgisch familiebedrijf uit Sint-Niklaas met 700 werknemers en 10 Europese vestigingen.

Bij Niko is er één vraag die ons elke dag bezighoudt: ‘Hoe kunnen we gebouwen beter laten werken voor jou?’

Industriepark West 40 9100 Sint-Niklaas

www.niko.eu